Hvad har din hjerne brug for til at modstå aldring bedst muligt?

For, at holde din hjerne fuldt fungerende skal den helst have:

  1. Nedsat eller kontrolleret neurologisk inflammation.
  2. God Cerebral blod cirkulation. (cerebral er en arterie der levere blod til din hjerne)
  3. Neuro-beskyttelse for, at bevare den neuronstruktur og funktion i hjernen, så du undgår forringelse, nedbrydning eller nedsat funktion.
  4. Neuro-beskyttelse imod oxidativ stress.
  5. Neuro-beskyttelse mod skader.
  6. En sund fedtprocent. Da dette vil modvirke overvægts relateret inflammation.
  7. En god Glucose og insulin kontrol i kroppen.
  8. Vedligeholdelse af jern homeostase.
  9. Kontrol over for meget jern opbygning.
  10. Fedtsyre balance. Herunder optimalt omega3 og kolesterol niveauer.

Strategier for optimal hjerne funktion.

Smid krops fedt. 
Overvægt kan føre til inflammatoriske tilstand.
Få evt. Hjælp fra en personlig træner.

Reducere inflammation. 
Skær ned på fødevarer, der er proinflammatoriske, som eks sukker, forarbejdet fødevarer, eller indtag af fødevarer, som du er intolerant eller allergisk overfor

Forøg indtaget af antiinflammatoriske fødevarer.
Forøg gerne indtaget af disse, som eks omega-3. Farverige frugter, og grøntsager.

Søg for at have et stabilt blodsukker.  
Aldring af hjerne og neurologisk inflammation har vist sig at være korreleret med dårlig blodsukker håndtering og hyperinsulinæmi(overproduktion og overskydende niveauer af insulin i blodet)

Sådan hjælper du dig selv til et stabilt blodsukker. 
For den ældre person. Spis flere små måltider, som indeholder svært fordøjelige fødevarer med højt fiber indhod

Spis dig til en sund balance imellem dine forskellige fedtsyrer. 
Skyd efter 30% af, hver af disse. Monoumættede, flerumættede og mættede Helst fra uforarbejdet fødevarer. Forøg især omega 3 ( DHA & EPA) fedtsyrerne.  I dine fedtrige fødevarer vil du indtage fedt opløselige vitaminer, som A & D som ligeledes er essentielle for din hjernes sundhed.

Flavonoider og Antioxidanter har gavnlige effekter på hjernen.
Kan måske kunne beskytte neuroner imod skader forsaget af neuron toxiner.

De kan måske nedsætte neuroninflammation.

Hjælpe til bedre hukommelse.

Øge din læringsevne.

Hjælpe til en bedre kognitivfunktion.

Fødevarer med højt indhold af Flavonoider og Antioxidanter

 

Mørk chokolade

Grøn the

Farvefulde bær eks blåbær

Blad grønt som eks = broccoli, spinat, kål osv

Farverige frugter og grøntsager

Små mængder rødvin

Hvidløg

Løg

Cruciferousgrøntsager

 

 Tilskud der kunne hjælpe til optimal hjerne funktion.

Coenzyme Q10
kan måske spille en vigtig rolle i optimal hjerne funktion

(ALA) Alfalinolinsyre
kan måske spille en vigtig rolle i optimal hjerne funktion

Tilskud med en multivitamin pille
ældre mennesker mister ofte appetitten, hvilket kunne betyder mindre nærringsstoffer, derfor ses mangel på nærringsstoffer ofte hos ældre mennesker

Mangel på vitaminer eller mineraler
kan resultere i kognitiv nedbrydelses- eller funktion eller demens

B 12 Vitamin
Ses som en mangel hos ældre mennesker. Manglen er værre hos folk med demens.
Et studie har vist, at en høj dosis af B-vitamin i en lang tids periode viste, at dem i forsøget have 7 gange mindre risiko hjerne skrumpning. Især i de skrøbelige område hvor Alzheimer’s kunne opstå.  Lige ledes viste forsøget en nedsættelse af inflammation vist som homocystein niveauer.

Antioxidant tilskud har vist sig dårligt. Herunder C og E vitaminerne
Studier har vist tilskud af C og E vitamin ikke havde nogen gavnlig effekt eller faktisk gjorde skade.

Brug fordøjelses enzymer & Betaine HCL ( hydrocloride acide) & probiotica
Jo ældre du bliver jo mindre bliver din produktion af fordøjelses enzymer.
Din mave syre blive reduceret ( bliver mere basisk og derfor dårligere til at nedbryde føde) ikke optimal mave tarm system og bakterierne der lever der vil nedsætte din mulighed for at optage nærringsstoffer, vitaminer og mineraler, som vil have en negativ effekt på din hjernes helbred og funktion.

BCAA og protein pulver
Proteinsyntese bliver dårligere med alderen. BCAA er let optageligt og nemt for kroppen at bruge også selvom fordøjelsen ikke er optimal.
Protein pulver kunne ligeledes være en fordel at bruge til nogle af måltiderne på dagen for ældre mennesker som ikke så godt kan lide at lave mad eller fordi det er let optageligt.

Få din læge til at tjekke dine blodværdier for evt. mangler

Tilskud med naturlige Anti-inflammation

EPA/DHA fra fisk eller alger. Tjek med læge, hvis du bruger medicin.

Ingefær

Bromelainog papain hører til gruppen af proteolytisk enzymer, dvs. enzymer der sætter organismen i stand til at fordøje proteiner (f.eks. fra kød og fisk). Bromelain. Ananas indeholder betydelige mængder bromelain, som virker ved at aktivere saltsyredannelsen i maven og dermed fremskynder nedbrydningen af protein.

Bromelain og Papaya hjælper med fordøjelsen

MSM

Berberin og Kanel har vist, at kunne forbedre blodsukker og insulin niveauer

Phosphatidylserin Bliver ofte brugt til, at nedsætte stress i kroppen.
Kan bruges til optimal hjerne heldbred, da det kan hjælpe på kognitiv funktion
og mindske hukommelses tab Forbedre funktionen af gener, som er involveret i degenerative hjerne sygdomme, som parkinsons og Familiær dysautonomi ( FD ), er en lidelse i det autonome nervesystem,som påvirker udviklingen og overlevelsen af ​​ sensorisk, sympatisk og nogle parasympatisk neuroner i det autonome og  sensoriske 

Sunde fokusområder ud over de førnævnte kost strategier.
Hvad gør og Laver sunde ældre i deres hverdag for, at holde sig sunde.

Sunde ældre bruger deres fysisk og er aktive.
Fysisk aktivitet tænkes også ud over træning her. Altså alt hvad de foretager i løbet af dagen var af højt aktivitets niveau.

Studie om fysisk aktivitet.
Her studerede man aktivitets program for en gruppe mellem 55-80år.
De forøgede deres volumen af hjerne områderne omkring opmærksomhed, hukommelse, og kontrol af erkendelse.
Kontrol gruppen. Mistede hjerne volume

Sunde ældre hjerne er aktive.
Hold din hjerne beskæftiget. Det kunne være, løse puslespil, sudoki, problemstillinger, del viden og interagere med andre for at udfordre din hjerne, vær villig til at ville lære resten af livet.

Sunde ældre tilslutter, holder forbindelsen, og interagere med andre.
Som en del af en stort socialt netværk af meningsfulde og givende mennesker og forhold til disse.

Ældre hjælper yngre med at starte deres liv.

Ligeså vigtigt er det, at unge hjælper ældre med de sidste år af deres liv.

Du som ung kunne hjælpe de ældre med optimal ernæring

Hjælpe de ældre til, at få bevæget sig mere

Hjælpe dem til et større og meningsfyldt socialt liv