Loven fra naturklar er enkel: Indtager du færre kalorier end du forbrænder vil du smide kropsfedt. Men der er flere nuancer i videnskaben bag kalorieunderskud.

Forskelle på mænd og kvinder ved oplagring af fedt på maven

Oplagring af fedt på din krop skyldes, at du indtager flere kalorier end du forbrænder. Kigger vi mere specifikt på lagring af fedt på maven, så har mænd større tendens til at lagre overskydende energi på maveregionen. Dette skyldes, at mænd fysiologisk set er bygget anderledes end kvinder.

Eksempelvis har mænd højere niveauer af bestemte hormoner, der har indflydelse på oplagring af den overskydende fedt omkring maveregionen. Især hormonet testosteron, har mænd i meget større grad end kvinder.

Fysiologiske og genetiske omstændigheder

Vi mennesker er alle forskellige. Nogle lagrer fedt hovedsageligt på balder, andre på lår, andre mest i maveregionen. Nogle kvinder vil også opleve ophobning på armene og nogle mænd oplever at lagre fedt især omkring brystregionen. Der er således en række genetiske faktorer på spil, og det betyder, at du ikke selv er herre over, hvor du taber dig først og sidst på kroppen.

Kvinder burde fra naturen side – som udgangspunkt – ikke lagre store dele af deres overskydende energi, som fedt på maven. Oplever du, som kvinde, at størstedelen af dit fedt alligevel befinder sig omkring din maveregion KAN årsagen være forstyrrelser i dit hormonelle system.

En af de største bidragsydere inden for dette område er stress. Forhøjede niveauer af stress – og over en længere periode – kan påvirke din krop og bl.a. ændre dens naturlige måde at oplagre fedt på kroppen.

Mænd med tynde arme & ben og meget mave fedt

Oplagring af fedt på maven for mænd er faktisk ret normalt. Dog med den undtagelse, at har du væsentligt meget fedt på maven, men forholdsvis tynde arme og ben, kan du også være i risikogruppen for usundt meget stress, som kan påvirke din krop betragteligt negativt.

Hvordan taber jeg mavefedt? Væk med myterne!

Kroppen bestemmer, hvor du taber dig først og sidst, og du kan ikke punktforbrænde. Du taber eksempelvis ikke nødvendigvis mavefedt ved at træne mave indtil solen går ned.

Hvad betyder ubalance i hormonsystemet for forbrændingen af fedt?

Ubalance i dit hormonsystem betyder, at nogle af dine hormoner i kroppen kan være på overarbejde og at andre er understimulerede. Er du stresset og udsætter du kontinuerligt din krop for stress vil du aktivere stresshormonet kortisol. Kortisol har til opgave at nedbryde energi til lagre, som kroppen kan forbruge af.

Firkantet sagt stammer kortisols opgave fra urtiden hvor det gjaldt om at oplagre energi til jagtopgaver, så overlevelsen var sikret. Og meget tyder på, at kortisol kan forhindre opbygning af muskler og sætte ekstra skub på fedtlagringen.

Studier peget nemlig på, at jo mere stresset kroppen er desto større er tendensen til at oplagre fedtet omkring maveregionen. Dette sker formentlig, fordi maven faktisk er det letteste område for kroppen at hente energi fra. Skal kroppen gøre sig klar til en ”farlig jagt- eller overlevelsesituation” vil den nedbryde fedt og muskler fra eksempelvis armene og benene og i stedet lagre omkring maven for, at fedt hurtigt kan komme ud i blodbanen.

Ulempen ved denne funktion er, at vi sjældent udsættes for farlige situationer som i urtiden, og det betyder, at de nedbrudte muskler og fedtstoffer bliver på maven.

Du har en grænse for, hvor meget stress du kan klare!

Allostatic load og stress load, altså grænsen for, hvor meget stress du og din krop kan klare, er meget forskelligt fra person til person. Jeg omtaler i min praksis som personlig træner ofte allostatic load og stress load som ’stress-cocktailen’.

Du mikser forskellige stressfaktorer (job, parforholdet, bekymringer om økonomi m.v.) og de påvirker dig, din krop og din hverdag. På et tidspunkt vil du måske ikke kunne klare påvirkningerne og stresset bliver usundt for dig og din krop.

Tankernes kraft: Bekymringer, stress og indvirkingen på forbrænding af fedt

Kroppen kender ikke til det at tænke negativt eller bekymre sig, så er du bekymret, negativ, tænker du for meget, er der for mange arrangementer at huske på – og er hovedet generelt på overarbejde, vil kroppen reagere på samme måde som var den ved at blive udsat for en trussel mod overlevelse. Resultat er, at der kommer ubalance i dine hormoner, og der udskilles cortisol, som igen vil påvirke stofskiftet.

I stressede perioder kan det derfor være en overvejelse værd faktisk at sætte mængden eller intensitet i din træning ned. Træning er sundt, men for meget træning, især i stressede perioder, stresser kroppen yderligere.

Allergi eller intolerance stresser også din krop

Intolerance og allergi har jeg beskrevet i artikler på hjemmesiden, og er efter min mening et meget overset emne, når det gælder debatten om stress. Jeg oplever ofte, at folk kan have tendens til at acceptere at have det lidt dårligt og derfor ikke tænker over om de faktisk får ondt i maven efter en bestemt fødevare.

At være allergisk over for en fødevare eller være intolerant vil være det samme som at udsætte kroppen for gift, som eksempelvis alkohol eller andre giftstoffer.