Ønsker du en sundhedsoptimering din krop? 

 

Kunne du eksempelvis godt tænke dig, at få din krop til:

  • Bedre at kunne reagere og håndtere indtag af kulhydrater?
  • At sikre dig en mere optimal knogledensitet – og især som kvinde?
  • At slappe mere af og forbedre kvaliteten af din søvn?
  • At undgå udvikling af diabetes, sukkersyge eller insulinresistens?

 

Hvis ja, så kan magnesium være mineralet for dig!

Magnesium spiller en rolle i over 300 biokemiske reaktioner i din krop.
Der kan være reel risiko for du er i underskud af dette mineral!

For dig, der træner er mangelrisikoen forhøjet.
Magnesium forbruges under fysisk aktivitet da de biokemiske reaktioner, som magnesium er direkte relateret til er muskelfunktion og proteinsyntese.
Bruger du dine muskler, vil du ligeledes forbruge magnesium.

 

Mangel på magnesium vil kunne have konsekvenser som:

  • Nedsat funktion af parathyroidkirtlerne, som vil resultere i underproduktion af parathyroidhormon.
  • Reduceret D-vitamin produktionen.
  • Forhøjet risiko for åreforkalkning.
  • Forhøjet risiko for, at din knogle tæthed/densitet vil mindskes.
  • Mindre knogletæthed. Det vil for kvinder især være af stor betydning: Kvinder har lettere til knogleskørhed da deres egne knogleproduktion allerede stopper og derfor topper, som 30 årige.

 

Magnesiums betydning for din insulin sensitivitet.

  • Magnesium er et hjælpende mineral til glucose(blodsukker) kontrol.
  • Niveauer af magnesium eller mangel på sammen. Associeres med insulin sensitivteten, hvor godt du håndtager kulhydrat.

 

Fordele ved optimale niveauer af magnesium:

Forsøg har vist sammenhæng med diabetes 2 og lave niveauer af magnesium.

Forsøg med tilskud af magnesium har vist, at kunne forebygge diabetes 2.

Husk dog altid på: Tilskud er tilskud.

Du vil ikke kunne forhindre sukkersyge eller diabetes alene ved at spise magnesium som tilskud. Spiser du uhensigtsmæssigt ved at fremprovokere diabetes ved overspisning eller madvalg der er imod de danske anbefalinger, kan tilskud alene ikke hjælpe dig til en sundere livsstil.

Forsøg har vist, at høje niveauer af blodsukker og stor insulinudskillelse ser ud til at reducere dine niveauer af magnesium. Stort indtag af kulhydrat øger risiko for mangle på magnesium.

 

Den onde cirkel

  • Højt indtag af kulhydrat leder til højt blodsukker og stor insulin udskillelse.
  • Konsekvensen af dette kan lede til lave niveauer af magnesium.
  • Lave niveauer af magnesium. Kan forringe din krops evne til at fjerne blodsukker fra din blodbane og ud i dine celler.
  • Blodsukkeret bliver svære for din krop, at få væk fra blodet og ud i cellerne.
  • Forhøjet blodsukker, som ikke kan komme væk fra blodet vil lede til yderligere reducering af magnesium niveauet i din krop.

 

Magnesiums betydning for din sundhed

Jeg vil referere til 5 studier, som har fokuseret på magnesiums betydning for sundheden, for både raske mennesker og mennesker, som lider af insulin resistens eller diabetes 2(sukkersyge).

 

Studie 1:

16 ugers forsøg med type 2 diabetikere.  Viste forbedringer i deres fastende blodsukker.
Det er det niveau, du har i blodet eksempelvis efter en nats søvn.  Deres insulin sensitivitet var forbedret. HbA1C (en form for hemoglobin) bruges til at måle plasma glucose/blodsukker over længere perioder. Her var der en forbedring på 22% af deres HbA1C.

Studie 2:

Forbedringer med tilskud af magnesium selvom insulinsensitiviteten var inden for normal værdien. Et seks måneders forsøg på overvægtige personer, som havde normale værdier for insulin sensitivtiet og normalt blodsukker niveau samt normal niveau af magnesium.

Forøgelse af magnesium niveauet til over normale værdier gav en forbedring i insulin sensitiviteten og en 7% forbedring af den fastende blodglucose.

Studie 3:

Forsøgspersoner som havde insulinsresistens men var ikke blevet diabetikere endnu og havde lave niveauer af magnesium i kroppen.  16 ugers forsøg gav forsøgspersonerne disse fordele.

  • Reduktion på deres insulin resistens på 43%
  • fastende insulin fald på 32% dvs kroppen blev bedre til at bruge den insulin den udskilte, som vil kunne forhindre at personen vil udtrætte bugspytkirtlen, som producere insulin og derved forhindre diabetes 2 sygdommen.
  • Magnesium tilskuddet forbedret ligeledes forsøgspersonernes blodlipider
  • Forbedring af deres totale kolesterol
  • Forbedring af niveauet af deres LDL kolesterol
  • Forbedring af triglyceriderne i kroppen (forbedret med 39%)
  • Forøget niveauer af HDL kolesterol

Studie 4

Havde fokus på negative konsekvenser ved magnesium mangel. Dette studer fandt ud af mangel på magnesium kunne lede til:

  • Forhøjet LDL niveauer
  • Forhøjet risiko for vaskulære syfdomme ( endoteldysfunktion)
  • Vaskulære dysfunktion kan skabe ubalance i regulering af det oxidative stress (frigive mediatorer, som nitrogenoxid, prostacyclin og endothelin)
  • Vaskulære dysfunktion. Risiko for forhøjet oxidativstress i kroppen
  • Forhøjet inflammation Insnævring, forsnævring af Hjertet modtager sin egen blodforsyning fra kranspulsårerne.To store koronararterier forgrener sig fra aorta nær det punkt, hvor aorta og venstre ventrikel møder.Disse arterier og deres grene leverer alle dele af hjertemusklen med blod.

Det vil betyde at tilføjelsen af ilt og nærringsstoffer til dit hjerte vil blive reduceret.

Studie 5

Fire uger forsøg med en diæt lavt på magnesium viste en reduktion i deres insulinsensitivitet på 25%, hvilket kunne give den hypotese, at mangel på magnesium kan lede til insulinresistens (forstadie til diabetes 2).

 

Tilskud af magnesiums sundhedsmæssige fordele

Det kan b.la. hjælpe dig til:

  • Lavere niveuaer af LDL
  • Genoprettelse af
    vaskulære sygdom( endoteldysfunktion) Vaskulære funktion til hjertet blev forbedret, så tilføjelses af ilt og nærringsstoffer til hjertet blev bedre.
  • Nedregulering af inflammatio

 

Kilder til magnesium

  • Alle slags fisk
  • Nøddder
  • Frø
  • Kerner
  • Bønner
  • grønne grøntsager
  • fuldkorns produkter
  • nogle frugt og grøntsags kilder udover de førnævnte.

 

Hvilke er specielt høje på magnesium?

  • Laks
  • Hellefisk
  • Spinat
  • Mandler
  • Cashews
  • Kartofler
  • Sesamkerne
  • Græskarfrø
  • Bruneris

 

Konklusion

Magnesium spiller en vigtigt rolle i:

  • Optimal knogle metabolism/stofskifte
  • Herunder Formålet for parathyroidkirtlerne er at kontrollere calcium i blodet i et meget tæt interval mellem 9,0 og 10,0.
    Derfor styrer parathyroider også, hvor meget calcium der er i knoglerne, og derfor, hvor stærke og tætte knoglerne er
  • Vitamin D metabolismen/stofskifte
  • Insulin sensitivteten. Som bevirker en bedre glukosetolerance, hvilket betyder for dig, hvor godt du kan håndtere de kulhydrat som du indtager via kosten.
  • Hjælper til optimale blod lipid niveauer, som har betydning for kolesterol niveau, abnormale niveauer af blod lipider vil øge risiko for hjertekar sygdomme
  • Forebyggelse mod, at kunne få åreforkalkning
  • Forbyggelse mod, at risikere cardio vaskulære sygdomme
  • Nedsætter stress
  • Hjælper på din søvn

Referencer:

  1. Ford E, Mokdad A. Dietary Magnesium Intake in a National Sample of U.S. Adults. J. Nutr. 133:2879-2882, September 2003
  2. Zofková I, Kancheva RL. The relationship between magnesium and calciotropic hormones. Magnes Res. 1995 Mar;8(1):77-84.
  3. B T Altura, et al. Magnesium dietary intake modulates blood lipid levels and atherogenesis. Proc Natl Acad Sci U S A. 1990 March; 87(5): 1840–1844.
  4. Cohen H, et al. Atherogenesis inhibition induced by magnesium-chloride fortification of drinking water. Biol Trace Elem Res. 2002 Winter;90(1-3):251-9.
  5. Bo Ma, et al. Dairy, Magnesium, and Calcium Intake in Relation to Insulin Sensitivity: Approaches to Modeling a Dose-dependent Association. American Journal of Epidemiology. 2006 Sept;164(5):449-458
  6. Huerta MG, et al. Magnesium deficiency is associated with insulin resistance in obese children. Diabetes Care. 2005 May;28(5):1175-81.
  7. Song Y, et al. Dietary magnesium intake in relation to plasma insulin levels and risk of type 2 diabetes in women. Diabetes Care. 2004 Jan;27(1):59-65.
  8. Lopez-Ridaura R, et al. Magnesium intake and risk of type 2 diabetes in men and women. Diabetes Care. 2004 Jan;27(1):134-40.
  9. Balon TW, et al. Magnesium supplementation reduces development of diabetes in a rat model of spontaneous NIDDM. Am J Physiol. 1995 Oct;269(4 Pt 1):E745-52.
  10. Nadler JL, et al. Magnesium deficiency produces insulin resistance and increased thromboxane synthesis. 1993 Jun;21(6 Pt 2):1024-9.
  11. Rodríguez-Morán M, Guerrero-Romero F. Oral magnesium supplementation improves insulin sensitivity and metabolic control in type 2 diabetic subjects: a randomized double-blind controlled trial. Diabetes Care. 2003 Apr;26(4):1147-52.
  12. Mooren FC, et al. Oral magnesium supplementation reduces insulin resistance in non-diabetic subjects – a double-blind, placebo-controlled, randomized trial. Diabetes Obes Metab. 2011 Mar;13(3):281-4.
  13. Guerrero-Romero F, et al. Oral magnesium supplementation improves insulin sensitivity in non-diabetic subjects with insulin resistance. A double-blind placebo-controlled randomized trial. Diabetes Metab. 2004 Jun;30(3):253-8.
  14. Chakraborti S, et al. Protective role of magnesium in cardiovascular diseases: a review. Mol Cell Biochem. 2002 Sep;238(1-2):163-79.
  15. Maier JA. Low magnesium and atherosclerosis: an evidence-based link. Mol Aspects Med. 2003 Feb-Jun;24(1-3):137-46.
  16. Bohn T, et al. Phytic acid added to white-wheat bread inhibits fractional apparent magnesium absorption in humans. Am J Clin Nutr. 2004 Mar;79(3):418-23.