Selvom du knokler med træningen, og kosten sidder lige i skabet, er du ikke sikret at tabe dig så hurtigt, som du plejer, eller som du måske ellers havde forventet.

Så vil nogen måske tænke: er min forbrænding gået i stå?!

Din forbrændingsevne kan ikke blive ødelagt – men hvad er det så der sker, siden dine resultater ikke kommer, som forventet?
Grundprincippet om energy-in vs. energy-out gælder fortsat: Du skal forbrænde mere energi, end du indtager, for at tabe dig.

MEN!

Din modlogs-app påstår måske, at du kan indtage 2800 kcal kalorier. Du indtager herefter kun 2500 kcal i en periode, men vægttabet udebliver. Hvad skyldes det?
Processerne der sker, når du indtager kalorier/energi igennem kosten, er mere komplekse end det ofte kommer til at fremgå af madloggens udregnings-skema.

Forklaringen skal findes i urgamle evolutionsmekanismer for menneskets overlevelse. Når dit energiindtag bliver reduceret, reducerer kroppen tilsvarende sin forbrænding. Den holder så at sige bedre på depoterne, og bliver endnu bedre til at optage energi, når føden er knap.
Kroppen har nemlig nedenstående ret enestående evner (som så desværre kan modvirke effektive vægttab):

1) Den termiske effekt af at spise, bliver mindre, hvis du begynder at spise mindre
2) Hvilestofskifte daler, når du begynder at veje mindre
3) Kalorie-forbrændingen bliver mindre, når du taber dig i vægt
4) NEAT (non-exercise activity thermogenesis) mindskes, når du spiser mindre
5) Kalorier, kroppen indtager, bliver bedre optaget under vægttab. Det vil sige, at kroppen ganske enkelt optager føden mere effektivt. Kroppen bliver eksempelvis bedre til at optage ufordøjelige kulhydrater.

Jo længere perioden for vægttabet er, desto bedre bliver ovennævnte funktioner i kroppen. Og måske lige så interessant: Jo flere gange du har prøvet at tabe dig, desto ’’bedre’’ bliver kroppen til at ’’overleve’’.

I perioder for vægttab vil kroppen desuden forsøge at sende sult-signaler rundt i kroppen, som kan stimulere dig til at spise mere.