Vil du både styrketræne og dyrke cardio på samme dag, men er i tvivl om rækkefølgen? Det enkle svar er, at du kan overveje hvilken af de to træningsformer, der er den vigtigste. Ønsker du eksempelvis mest fremgang i styrketræningen, vil det bestemt ikke være en fordel at lave 30 minutter relativ hård cardio inden. Er begge træningsformer lige vigtige, kan du måske dyrke den ene om formiddagen og den anden om aftenen, hvis du har tiden til det.
 

Ulemper ved at træne styrketræning og cardio på samme dag:

  • At træne to gange på en dag, kan være meget krævende for din krop, og du vil over en længere periode risikere nedsat energi og overtræning.
  • At træne to gange på en dag kan virke uoverskueligt og risikoen for, at du springer over træningen kan vokse sig større.
  • Træningen bliver tidskrævende, og du risikerer at sidste del af træningen – hvor du måske er træt eller følger dig brugt – vil være ueffektiv, med lav kvalitet eller med forringet belastning eller intensitet i forhold til, hvad du egentlig ønskede.
  • Træner du eksempelvis 30-60 minutter cardio efter styrketræning, vil din krops stressniveauer forlænges efter træningen, og det vil kræve endnu mere af din krop. Der vil derfor være risiko for smerter og behov for længere restitutionstid.

 

Fordele ved at styrketræne og dyrke cardio på samme dag:

  • Mere træning, giver naturlgivis større kalorieforbrug!
  • Fordelen ved at træne to gange på samme dag, kan være, at du har flere dage fri, da du måske undgår at skulle træne hver dag, som dit program måske ellers krævede. Ved at træne begge ting, på samme dag, vil du måske træne i overkanten af hvad din krop kan klare, men du vil omvendt måske kunne holde en hel fri dag dagen efter, hvor din krop får lov at kan kompensere for en mulig overanstrengelse.
  • Jo længere tid, du er hjemme fra, desto længere tid er der, hvor du ikke har mulighed for at kigge i køleskabet!