Om stress og optimal optagelse af maden, du spiser – og 5 bud på, hvordan du hjælper kroppen godt på vej!

Ved stress kan der ske dysfunktion i kroppens optagelsesevne af mad, og ændringer for så vidt PH-balancerne i mavesyren. Det kan betyde, at stressede personer faktisk kan opleve vitamin- eller mineralunderskud, selvom de indtager gode og næringsrige fødevarer.

Hvad kan du gøre under en stresset periode for, at kompensere for denne negative effekt? Her er 5 bud:

1) Tilskud af mavesyretabletter, også kaldet HCL, kan optimere din maves syre-PH, der helst skal ligge på 1-3, førend det mad, du spiser, bliver nedbrudt optimalt. Døjer du med syre opstød kan det faktisk være tegn på at din mavesyre er for basisk – det kan være kroppens måde at kaste maden op igen fordi den ikke kan nedbryde den og i stedet forsøger at “sende maden videre i systemet”.

2) Probiotika (mælkesyretabletter) med
gavnlige bakterier, kan hjælpe en ikke-optimalt fungerende tarm på rette vej.

3) Supplerende fordøjelsesenzymer kan også være en mulighed: Enzymerne er en katalysator for at den mad, du spiser, bliver nedbrudt hurtigere og mere optimalt inden den sendes videre i systemet.

4) Mindfullsness og tålmodighed i måltiddet. I stressede perioder er det yderst vigtigt at spiser din mad langsomt og tykke den grundigt, så dit system – som er på overarbejde i forvejen – ikke skal døje så meget med at nedbryde den mad du spiser.

5) Spis lettere fordøjelige fødevarer, så du skåner kroppens fordøjelsessystem. Svære fordøjelige grøntsager kunne med fordel kommes i blenderen for at hjælpe din krop til ikke skulle arbejde så meget.