I min praksis, som personlig træner, oplever jeg mange klienter være meget optaget af både trænings- og kostplanen. Det er ofte hér kernefokus er hos personer, der enten vil tabe sig eller forøge muskelmassen. Men en anden nøgle til succes er søvnen i hverdagen – og netop søvnen er for manges vedkommende en overset eller decideret nedprioriteret del af hverdagen.

Søvn er essentielt for vores helbred og overlevelse. Studier viser også, at der en sammenhæng mellem utilstrækkelig søvn og fedme og risiko for tilegnelse af livsstilssygdomme, og sammenhæng mellem hormonel ubalance og utilstrækkelig eller dårlig søvn. På ”dansk” betyder det, at hvis du sover dårligt eller for lidt, risikerer du at forøge kortisol (stress) i kroppen, forringe stofskiftet og generelt sætte gang i destruktive processer i kroppen.

For manges vedkommende er arbejdspres, en travl hverdag og sene sengetider, hvor Facebook’en eller Instagram skal tjekkes EFTER lyset er slukket, skyld i ringe søvn eller for lidt søvn.

Vil du opnå resultater i din træning, og samtidig have overskud i hverdagen, bør en hensigtsmæssig søvnrytme med tilstrækkelig og kvalitativ søvn vær et særligt opmærksomhedspunkt!

Vil du læse mere om søvn og særligt telefonens plads i sengen, kan jeg anbefale denne kompetente artikel fra DR: https://www.dr.dk/levnu/psykologi/brevkasse-skader-det-soevnen-tage-mobilen-med-i-seng