Har det betydning, om du vælger mørk eller lys chokolade, hvis du gerne vil tabe dig og mindske fedtprocenten? Hvad betyder forskellen i kakao-procent for sundheden?

Retter vi fokus på den sundhedsmæssige værdi i indholdet af mineraler og vitaminer, er den mørke chokolade et klart bedre alternativ end den lyse, idet den mærke udgave indeholder flere vitaminer, mineraler og øvrige vitale næringsstoffer.
Mørk chokolade indeholder betragtelige mængder af fedtopløselige vitaminer, mineraler som magnesium og kobber samt omega-9, som virker antiinflammatorisk. Og endeligt fremmer mørk chokolade dannelsen af serotonin: det beroligende og afstressende stof, der udskilles i hjernen.

Er du optaget af fedt-tab eller omfanget af kalorer, er det værd at kaste et blik på de typiske forskelle imellem mørk og lys chokolade:

Lys (mindre end 50% kakao): Omtrent 435-495 kcal
Mørk (mere end 80% kakao): Omtrent 632-693kcal

Forskellen skyldes, at den mørke chokolade indeholder mere fedt og oftest mindre sukker end lys chokolade, og 1 gram fedt indeholder 9 kalorier, mens 1 gram sukker indeholder 4 kcal.

Det er nemt for kroppen at lagre kalorierne fra fedt, idet den ikke skal omdanne fedtet. Lagring af kalorier fra sukker kræver derimod noget mere, idet kroppen først skal omdanne sukkeret til fedt.

Det sker igennem en proces, der omtales ‘liponeogenese’ (nydannelse af fedt). Processen menes at kræve omtrent 25% af energien. Det vil sige, at du – rundt regnet – kun lager 75 kalorier, som fedt, hvis du indtager 100 kalorier fra sukker.

Konklusionen er derfor bl.a., at det ikke nødvendigvis er farligt at spise lys chokolade. Der er færre vitaminer, mineraler og omega-9 end i den mørke udgave, men færre kalorier, og især færre kalorier, der optages og omdannes til fedt.