Undertrykt immunsystem? Eksempler på risikofaktorer:

  • En travl hverdag
  • Oplevelsen af mangel på energi
  • Oplevelsen af at være udkørt, stresset, let til bekymring og negative tanker
  • Oplevelsen af at have smerter/ondt i kroppen
  • Hyppige oplevelser af at blive skadet ved sportsudøvelse
  • Overvægt
  • Oplevelsen af at være svækket fysisk og psykisk
  • Aldring
  • Sygdom


Et svækket immunsystems betydning for træningen

Opleves en eller flere af de ovenforstående risikofaktorer kan dette være udtryk for et svækket immunsystem. Et svækket immunsystem vil kunne udfordre den aktive persons evne at restituere. Et svækket immunsystem vil også kunne have en indvirkning på kroppens kapacitet til at restituere eller komme sig over en skade enten kroniske, eller akut.
At være veludhvilet og restitueret skaber de bedste forudsætninger for en god træning. Opnås den ønskede restitution ikke, vil risikoen for ringere performens øges. Komplet restitution så at sige kunne øge mulighederne for den aktive person kan opnå de ønskede resultater, hvad end dette er at blive stærkere, hurtigere, tyndere, eller mere trimmet. Vores kost er en af de primære måder, hvorpå vi hurtigst kan styrke vores immunforsvar. Her er det særligt vigtigt at spise probiotiske fødevarer, da det styrker tarmfloraen. Netop af denne årsag indgår kostvejledning, som en del af mine personlige træningsforløb, da vi dermed kan sikre, at du oplever dit ønskede vægttab så hurtigt som muligt.

Hvad kan du gøre, for at optimere og holde et immunsystem optimalt kørende?

  • Hold regnskab for hvilke og hvor eksponeret du er for stress i hverdagen
  • Find ud af hvad du kan gøre for at nedsætte stress i hverdagen
  • Lav små ændringer da store ændringer vil stresse og det er det, der ønskes nedsat.
  • Få en test ved lægen for antistoffer ( autoimmun dysfunktion)
  • Hos lægen få tjekket thyroid funktion ( TSH ) dette har stor betydning for din evne til at smide fedt
  • Tjek om du tit har ondt efter din træning, evt om du bruger længere tid end dem du kender på at komme dig over en træning.
  • fibromyalgia (kronisk smerter i led eller stivhed i muskler og led)
  • Mærk efter, hvordan dit energi niveau er i løbet af dagen, om du ofte træt og uoplagt
  • Døjer du med hud problemer kan det måske skyldes inflammatoriske processer, som resultat af dysfunktion i immunsystemet ( for høje niveauer af antistoffer )

Nedsættelse af det autoimmune system (antistoffer)

Små livsstilsændringer kan afhjælpe autoimmun lidelse. Her er nogle eksempler:

1)     Bedre søvn eller optimal søvn nedsætter stress
2)     Grøntsager i stor variation og frugt ( 800-1kg dagligt)
3)     Pas på at få for lidt kalorier eller at holde igen med at droppe kalorierne for hurtigt under et ønsket fedttab.
4)     Sørg for kroppen for optimal indtag af både vitaminer og mineraler.
5)     Reducering af kropsfedt, vil nedsætte østrogen og inflammation.
6)     Sukker eller simple kulhydrater har ved nogle forsøg vist sig at være inflammations dannende.
7)     Fjern alle fødevarer du er allergisk overfor eller intolerant. Alt dine mave reagere dårligt på.

For højt østrogen for mænd

Mænd, hvis kropsfedt er højt, kan risikere at det mandlige kønshormon testosteron aromatiseres til østrogen. Et for højt niveau af østrogen kan også ske ved udsættelse for phytoestrogens fra eks soya eller xenoestrogens, eks fra miljømæssige kemikalier.
Højt niveau af østrogen for mænd kan ligeledes nedsætte immunsystemets funktion, som der før har været nævnet angående højt østrogenniveau hos kvinder.

Angående træning og fedttab for mænd, ønskes der så lavt et østrogen niveau som muligt, da alle de gode effekter (fx fedtforbrænding og optimal effekt af træningen) sker ved et så stort testosteron niveau som muligt.