Når du bliver ældre, ændrer ernæringstoleranceen, fordøjelsen og den metaboliske rate (forbrændingen/stofskiftet) sig også.

I 30-35 års alderen ses det ofte at den fysiske aktivitet daler, hvilket resulterer i lavere forbrænding og lavere kulhydratstolerance. Dvs., at jo ældre du bliver desto lavere forbrænding og lavere mulighed for, at kroppen kan håndtere høje kulhydratsmåltider.

For dig over 35 år, vil et godt fokus være at forhøje dit energiforbrug (aktivitets niveau) igennem høj en ugentligt træningsvolume, dvs. flere træninger om ugen, eksempelvis 3-5 træninger. Det vil også være en fordel, at dit indtag af kulhydrater bliver lavere med alderen. Du vil måske endda have gavn af fordøjelsesenzymer.

I mine personlige træningsforløb indgår der netop af denne årsag oftest kostvejledning. Ved hjælpe af korrekt og tilpasset kostvejledning, kan vi sætte turbo på dit vægttab og øge din samlede muskelmasse.

Fordøjelsesenzymer er kosttilskud med fordøjelsesfremmende enzymer, og er, som produkt, designet til at efterligne virkningerne af naturligt forekommende fordøjelsesenzymer som findes i vores kroppe til at understøtte fordøjelsen af mad). Bugspytkirtlens enzymudskillelse daler nemlig med alderen.

(Kilde: Precision Nutrition. John Berardi, PHD.)