D-vitamin er et svært vitamin at få igennem kosten, da meget få fødevarer indeholder D-vitamin, og den mænge du får derigennem er meget begrænset.
Solen er vores primære kilde til D-vitamin. Men ifølge Sydvestjysk Sygehus, Forskningsenheden, H.C. Andersen & Klinisk Institut, Odense Universitet, Institut for Idræt og Ernæring og Københavns Universitet’ er D-vitaminmangel et udbredt problem i Danmark.

Er D-vitamin vigtigt for os?

D-vitamin bliver også nævnt som et hormon. Det er estimeret at D-vitamin påvirker og kan have indflydelse på omkring 2000 gener i din krop. Hvad kan det betyde for dig at være i underskud? For dig som er aktiv med træning, kan et underskud vise sig ved muskelsmerter, svagere muskler og nedsat ydeevne. Det skyldes, at D-vitamin har en effekt på kroppens mulighed for at bruge sine muskler korrekt, dvs. de signaler hjernen sender til musklerne for de kan aktiveres. Som en fast del af mine personlige træningsforløb, sørger jeg altid for at lave en unik kostplan, som tager højde for, at du får alle de vigtigste vitaminer og mineraler, som din krop har brug for, så du kan præstere optimalt.

Der er spekulationer indenfor forskningen om hvorvidt underskud også kan resultere i svind af specielt type-2 muskelfibre, nedsat thyroidfunktion (stofskifte) – og for især kvinder har der også være indikationer på nedsat knogledensitet.

D-vitaminhjælper på dit kredsløb, din kardiovaskulære funktion og understøtter et optimalt immunsystem. Den daglige anbefaling er 2000–4000 IU D3 dagligt.
Få regelmæssigt testet dit niveau hos lægen for at se om dine niveauer er i den optimale ende, og få lægen til at sende prøverne så du selv kan tjekke niveauet. Min erfaring som personlig træner har været, at lægerne kan sige, at blodprøven er helt fin og indenfor normalen – men desværre også, at lægerne først må sige, at den ikke er god, først når du er i en dediceret mangel tilstand.